Vitra Design Museum

Projects by Arvid Riemeyer, Christa Carstensen, Jesse Jacobsen, Karl Sperhake and Paul Meyer are part of the exhibition Transform! Designing the Future of Energy at the Vitra Design Museum.

 

Transform!
Designing the Future of Energy

23 March – 1 September 2024

Vitra Design Museum / Charles-Eames-Straße 2   / 79576 Weil am Rhein

 

Arvid Riemeyer

Harvest / Cooling is a wearable technical garment that uses aluminum fins for increased and effective cooling. The harness can help cooling workers in hot climates by generating a passive and independent cooling system.

 

Christa Carstensen

Harvest/Light is a table lamp that uses a parabolic mirror in two ways. Firstly the mirror serves as a sunlight collector to focus as much light as possible to charge a battery via a small solar panel. Secondly the reflective mirror bowl serves as a lampshade to direct the led generated light. By switching between sunlight collection and light generation the product harvests the sunlight to
generate artificial light by one flip of light module.

 

Jesse Jacobsen, Karl Sperhake and Paul Meyer

Harvest / Heat Energy is a product that uses an adjustable fresnel lens to focus the sunlight to use hydrated quicklime as a thermochemical energy storage. The focal point generated by the lens is burning the limestone generating quicklime CaO. Lime is one of the cheapest thermochemical storage materials, environmentally friendly and already available as an industrial mass product. Quicklime can be stored airtight and rehydrated generating heat energy via a thermochemical reaction.

 

pictures by Arvid Riemeyer

27.06.2024

Industriedesign B.A.

Das Bachelor-Studium im Industriedesign beginnt mit den Design-Basics, die an die Prozesse und Methoden des Designentwurfs heranführen und in Projekten, Übungen und Seminaren auf die Studienschwerpunkte Konstruktives Design, methodisches Design und Interface Design vorbereiten.
Gleichzeitig bieten die ersten beiden Semester den Studentinnen und Studenten ein Forum, sich zu orientieren, ihr Talent und ihre individuellen Arbeitsmethoden zu entwickeln und damit ihre Handlungs- und Entscheidungsfähigkeit zu entfalten. Neben dem rationalen und planerischen Vorgehen werden auch experimentelle und explorative Herangehensweisen erprobt.
Der Unterricht gliedert sich in mehrere kurze Übungen und Designprojekte, welche die Entwurfsgrundlagen bilden. Sie werden durch die bildnerischen und räumlichen Grundlagenfächer (Skizzieren und Sachzeichnen, plastisches Gestalten, Farblehre, Typografie und Layout), durch den Unterricht zu den analogen und digitalen Darstellungsmethoden und durch die Lehre der wissenschaftlichen Grundlagen zur Kultur- und Designgeschichte ergänzt.

Fragen?

Prof.in Dr. Bettina Möllring
T 0431 / 5198 – 427
E moellring@muthesius.de